Studiestage Beijing !

Tripjes naar Dalian & Xi'an...Of niet ?

Haaaaallo !

Na een lange tijd van afwezigeheid, is hier dan weer een nieuwe update. Ik ben twee weken geleden dus naar Dalian vertrokken. Dalian is een stad met ongeveer 4 miljoen inwoners en ligt bij de kust. We hadden de trein rond 18.00 en 12uur later zouden we dan aankomen. Nou alleen al de treinreis was een avontuur op zich ! Wij hadden van te voren kaartjes gekocht, hardseats wel te verstaan. Je kunt kiezen uit softsleepers, hardsleepers, softseats en hardseats. De slaapplekken zijn binnen 5 minuten al uitverkocht, en aangezien we wel echte Hollanders zijn gingen we dus voor de goedkope optie, hardseats. Prima te doen eigenlijk, ze zitten hetzelfde als de stoelen in de treinen in NL. Naast deze zitplaatsen echter, verkopen ze ook staanplaatsen. Nou, lekker dan, kun je 12uur staan. Niet dus. Die mensen nemen gewoon hun eigen krukjes mee en gaan midden in het gangpad zitten en vervolgens schaamteloos tegen je aanleunen. Niet tegen mij uiteraard want ik duw ze toch heel hard weg. Ik heb voor die stoel betaald en die deel ik dus niet !! En daarbij houd ik er niet van als die stinkende Chinezen tegen me aanleunen haha ! 12uur in een trein is toch wel heeeel erg lang, dus we waren blij toen we eindelijk aan waren gekomen. En toen was er probleem numero 1. We hebben namelijk geen paspoort bij, dus hoe gaan we een hostel vinden? We hadden wel een kopie, maar dat accepteren ze natuurlijk niet. Bij het eerste hostel werd ons al meteen duidelijk verteld dat er geen mogelijkheid was tot het boeken van een kamer zonder paspoort en ze wilden ons ook op geen enkele manier helpen. Wij dus maar naar het Dalian Friendship Hotel gegaan. Friendship Hotels zijn heel erg bekend in China, maar zijn vaak te duur. Wij onze situatie uitgelegd en die vrouw wilde ons wel helpen. Bleek uiteindelijk dat ze onze paspoortinformatie wel kon aannemen op basis van kopie, maar we hadden geen kopie van ons visum, en dat is veel belangrijker in China. Op naar het politiebureau dus. Zodra je China namelijk binnenkomt wordt je in het hele land geregistreerd met paspoort en visuminformatie. Zo houden ze precies bij wie er nog ‘illegaal’ in het land kan zijn. Uitdraai gemaakt en hop we konden het hotel in. Executive room van normaal 78 euro kregen wij nu voor 40 euro! Dat was wel even een fijne verassing ! Hier even geslapen en gedoucht en daarna maar de 3 stranden van de stad verkennen. Heel fijn om de zeelucht te ruiken en een gezonde lucht die je inademt en niet meteen de vuiligheid van de smog ! Hierna zijn we vroeg naar de kamer gegaan, gegeten bij Italiaans restaurantje en vroeg gaan slapen, want we waren nog altijd moe van de treinreis. Dag erna hadden we om 12u de langeafstandsbus naar Zhuanghe, een dorpje 2,5uur van Dalian vandaan. Alleen al het busstation bij Zhuanghe was een feest. Buitenlanders ?! Die kennen ze overduidelijk niet daar. We werden onder de voet gelopen door oplichters die ons wel naar de Bingyu Valley wilden brengen (iets anders is er in die buurt niet te doen). Maar wij als doorgewinterde China-kenners kenden dit gebeuren al langer en gingen gewoon netjes kaartjes kopen. De bus zou er een uurtje over doen. Wat echter een verassing was, was dat dit gewoon een openbare bus was !! Oftewel, mensen konden in- en uitstappen. Uiteindelijk kwamen we bij een of andere boerendorpje aan met nog 2 Chinese toeristen en besloot de buschauffeur maar te stoppen. Hij ging namelijk niet het laatste stuk met maar 4 personen rijden en dus moesten we maar bij andere mannetjes in een auto stappen en die brachten ons dan naar de vallei. Heel logisch ja. Kennelijk gebeurt dat wel vaker, want die mannetjes stonden al allemaal klaar. Gewoon gratis dus. We gingen echter wel met die andere 2 toeristen samen, want 2 buitenlanders alleen vonden we toch een beetje apart. Nou die 2 toeristen bleven dus bij de boeren overnachten (het is hier normaal om voor 1 nacht bij boeren de verblijven) en wij kregen dit ook aangeboden, maar godzijdank was er ook een hotel in de vallei. Even gebeld of er nog plaats was en jawel, ons verblijf was geregeld! Niks bij die arme boeren! Datzelfde mannetje heeft ons naar de vallei gebracht en ook daar kennen ze buitenlanders niet, dus fotos en aangestaard worden was weer aan de orde van de dag. ‘Ghaalloo!’ hebben we ook wel 100x gehoord! Eerst naar het hotel gegaan (10euro), spullen gedropt en de vallei in gegaan ! Heel erg mooi en totaaaal niet druk. Fijne afwisseling van een drukke, stinkende stad! Natuur was erg mooi en we hebben dan ons avondeten (instant noodles!!) ook opgegeten met een heel mooi uitzicht. Daarna nog even een lokaal ‘Snow’ biertje gedronken op een vlonder met heel ouderwetse happy-hardcore muziek (2Unlimited, kennen jullie het nog ? haha) en daarna maar ons bedje opgezocht. Helaas de dag erna weer naar huis! Eerste terug naar Zhuanghe en vervolgens weer de bus naar Dalian. Daar nog een beetje rondgelopen en toen was het weer tijd voor de 12uur lange terugrit. Helaas helaas hadden we alletwee onze iPod oplader niet bij, wat de reis een stuk minder fijn maakte. Na 2uur besloot eerst de iPod van Mireille ermee te kappen en 1,5uur later was ook de mijne leeg. En dan moet je nog een hele lange reis met heel, heel, HEEL veel Chinezen…

Na dit avontuur was het de vrijdag erop weer tijd voor een ander uitstapje, namelijk Xi’an! Althans…dat was de bedoeling. Eefje en ik hadden onze kaartjes gekocht (yes weer hardseats!!), ik kon een backpack lenen van Mireille en ons eerste hostel was geboekt. Alles geregeld, Lonely Planet bij ons, kortom, we waren er helemaal klaar voor ! Vrijdag eerst een pizza besteld om vervolgens om kwart over 7 een taxi te pakken naar het treinstation. Een taxi te pakken krijgen rond dit tijdstip is niet altijd even makkelijk, dus de eerste paar taxi’s zwaaiden naar ons om vervolgens gewoon vrolijk door te rijden. Rond half 8 hadden we eindelijk een taxi. Deze reed eerst een straat achter mijn dormitory in, om vervolgens even te zeggen dat dit feestje niet doorging.”Er is overal file, duurt te lang, breng jullie naar metro, is sneller’’. Okay, fijn, niet wat we willen, maar schiet in godsnaam wel op. Om 8 uur komen we vervolgens aan op het station, om erachter te komen dat er dus GEEN metrostation is bij Beijing West Trainstation. Tien over 8 vertrekken we dan eindelijk, dit zou een halfuur duren hadden we gehoord. Toen al stonden we als twee nerveuze apen in de metro, want onze trein vertrok om 20.48. Met een halfuur in de metro, zouden we dus om 20.38 aankomen, dus nog een schamele 10 minuten om onze trein te halen…Oftewel, het was een verloren zaak. Aangekomen op het metrostation, nog als een idioot naar buiten gerend, maar het mocht niet baten…We hebben niet eens het treinstation gezien !! Zwaar geïrriteerd (‘godsamme die !@#$%^&* chauffeur had ons gewoon moeten brengen, er is geen file, we hadden het gewoon gehaald !!’), gefrustreerd en teleurgesteld zijn we maar even gaan zitten om te bedenken wat we gingen doen. Het was al de laatste trein die we hadden gekozen, dus een volgende zat er niet in. De dag erna ook niet, want weer eerst 12 uur reizen om dan pas aan te komen, betekend dat je maar een kleine 1,5 dag hebt, niet veel dus. Uiteindelijk zijn we de taxi ingestapt richting Sanlitur, niet om biertjes te drinken, maar om kaartjes te kopen voor een feest op de Chinese Muur. Nouja niet letterlijk erop, maar wel tussen de bergen ! We wisten hier al eerder van en vonden het jammer dat we er niet heen konden, omdat we dus eigenlijk in Xi’an zouden zijn, maarrrr dit betekende dat we alsnog konden gaan ! Iets van 40 dj’s zouden komen, waaronder FatBoy Slim ! Zeker mooi feestje dus ! Kaartjes gescoord en vervolgens buiten nog wat gedronken.

Die zaterdag samen met Eef en nog wat andere studenten uit Rotterdam naar het feest gegaan. Zeker de moeite waard, zo gaaf om met uitzicht op de muur tussen de bergen te feesten op electro etc ! Om 22.00 zou Fatboy Slim draaien op de main stage, dus Eef en ik stonden al klaar. En jawel, we kregen het voor elkaar om he-le-maal vooraan te staan ! Hebben flink staan feesten, dus dit was een mooie goedmaker voor onze teleurstelling van de dag ervoor! Volgende feestje staat gepland op 2 juli, de zaterdag na onze tentamens. Dan zal er in Tianjin (stad halfuurtje van Beijing) een soortgelijk feest zijn op een vliegdekschip. Great Aircraft Carrier Party, ben benieuwd. Techno en electro, wordt dus hopelijk net zo gaaf, of nog beter, als het Great Wall Festival !

En verder, heb ik nog maar 7 (!!) dagen school voor de tentamens !! Wordt dus weer flink aan de bak, wil het natuurlijk wel goed afsluiten hier J. En dan…feesten, shoppen en de laatste dingen regelen voor Maleisië! En dáárna kan ik me gaan verheugen op heeeeeeerlijk voedsel en gezelligheid van thuis ! Kijk er naar uit om weer terug te komen naar NL, maar ik vermaak me zeer zeker nog de laatste weekjes hier !

Liefs X

Marlies

Helaas zat je uitstapje naar Xi'an niet mee, maar je hebt er wel weer iets onvergetelijks voor in de plaats gedaan.
Nog een paar weken en dan zit je studietijd in China er al weer op. Dan nog lekker even relaxen en daarna ......... terug naar Voerendaal!
Veel succes met je tentamens.
Kom maar snel eens langs bij ons "harde" werkers!

Nancy

Hee Rachelle,

Ik zit nu te zwoegen met je ma in het gesticht, nu ff pauze dus kan jou ook eens wat doorsturen. Jij nog even uitzingen en dan heb je het half jaar erop zitten. Veel gezweet, gezwoegd, etc. Alvast heel veel suc-6 met je laatste tentamens en geniet straks van je welverdiende vakantie in Maleisië en als je straks thuiskomt herken je jullie huis w.s niet meer met al die verbouwingen, dus ik zou zeggen....laat je verrassen. Voor nu nog even "hang on"!!