Studiestage Beijing !

Studeren maar !!

Afgelopen maandag is het ‘echte’ werk dan begonnen ! Ik baalde een beetje van de uitslag van de placementtest. Ik was in niveau 3 geplaatst, het niveau waar de meeste studenten van Maastricht wel in komen, maar stiekem had ik gehoopt op niveau 4. Toch maar netjes de boeken van niveau 3 gekocht en maandag naar de eerste les geweest. Meteen daarna had ik samen met nog andere klasgenootjes het idee dat dit toch iets te makkelijk was. Het ging heel langzaam en we gingen woorden en constructies behandelen die we allang hadden gehad ! Dus besloten we om de dag erna niveau 4 te proberen. Dat ging gelijk heel goed en hebben meteen de boeken van dat niveau aangeschaft ! De lessen zijn heel goed te volgen, dus ik ben heel blij met mijn keuze. We zitten in een klas met ongeveer 12 man waaronder een paar Nederlanders, een Amerikaanse, een Poolse, een Afrikaanse en wat Koreanen, heel divers dus ! De leraressen (en die ene leraar) zijn ontzettend aardig en heel erg behulpzaam. Ze helpen je met alles en willen graag dat je het aangeeft als je ergens moeite mee hebt, of als je vindt dat de les anders moet worden gedaan ! Vrijdag heb ik ervoor gekozen om ook nog HSK Tutoring te volgen. HSK staat voor Hanyu Shuiping Kaoshi, en is ongeveer hetzelfde als TOEFL. Het is een Chinese niveau toets, waarmee je ook Chinese universiteiten in kunt. Het is aan de studenten zelf of ze dit willen volgen of niet, maar ik heb besloten om het maar gewoon te doen. Zo krijg ik (hopelijk) nog een extra certificaat erbij, worden mijn spreek- en luistervaardigheid verbeterd en wordt mijn vocabulaire ook uitgebreid. Dit betekent echter wel dat ik de komende 8 weken op maandag en dinsdag extra lessen moet volgen, van 13.00 tot 15.00 en mijn sociale leven dus even plaats moet gaan maken voor studeren. Maargoed dat heb ik er allemaal voor over, studie is natuurlijk ook de echte reden dat ik hier ben J. Feesten etc. doe ik wel in het weekend. Mijn rooster ziet er nu als volgt uit :

Maandag:

8.10 - 9.40: Intensive Chinese

10.00 - 11.30: Intensive Chinese

13.00 - 15.00: HSK tutoring

Dinsdag:

10.00 - 11.30: Intensive Chinese

13.00 - 15.00: HSK tutoring

Woensdag:

8.10 - 9.40: Intensive Chinese

10.00 - 11.30: Oral Chinese

13.00 - 14.30: Business Chinese

Donderdag:

8.10 - 9.40: Extensive Reading

Vrijdag:

8.10 - 9.40: Oral Chinese

10.00 - 11.30: Oral Chinese

13.00 - 14.30: Business Chinese

Verder heb ik deze week, jawel, een echt rode fiets gekocht, een Fuzi ! Hij is natuurlijk veel te klein en de vraag is hoelang die ’t volhoudt zonder uit elkaar te vallen, maar ach hij was maar ongeveer 30 euro, dus wat wil je J . Het is ontzettend handig om even snel naar de Carrefour te fietsen (met gevaar voor eigen leven) of om gewoon ergens heen te gaan. Heb natuurlijk ook meteen een heel mooi bijpassend rood mandje erbij gekocht om al mijn boodschapjes in te dumpen ! Ook ben ik samen met Eefje en Mireille naar Tian An Men en Qianmen geweest ! We werden als 3 buitenlanders weer aangestaard alsof we buitenaards waren en er werden weer volop foto’s gemaakt ! Blijft toch apart hoe mensen hier zo onder de indruk zijn van westerlingen ! Zodra de eerste met ons op de foto gaat, staat er een kring van mensen omheen om foto’s te maken van buitenlanders die worden gefotografeerd, heeeeel vreemd !!! Volgende keer toch maar geld vragen dan J. Nadat we in Qianmen wat hadden rondgelopen gingen we met de metro naar Silk Street. Kennelijk lag er in het metrostation dus ook nog een marktje en we besloten daar ook nog even rond de kijken. Nog een RayBan Wayfarer voor 3 euries op de kop getikt, want de zon schijnt hier en er is amper smog, YES!! Opeens zagen we heel groot DVD SHOP staan en we besloten maar een kijkje te nemen aangezien we alledrie wel een dvd of dvdbox wilden kopen. In eerste instantie zagen we helemaal niks, wat Chinese dvds en cd’s maar niks wat ons interesseerde. Totdat er werd gevraagd of we ‘American dvd’s’ wilden, JA NATUURLIJK ! Toen gebeurde er iets wat wel wat weg had van het Achterhuis. De kast bleek een deur te zijn naar een kamer VOL met Amerikaanse dvd’s ! Jackpot !!! Hier heeft Eefje nog de Sex & the City box gekocht met alle seizoenen en seizoen 1/2/3 van Gossip Girl, Mireille ook seizoen 1/2/3 van Gossip Girl en nog een andere dvd en ik heb zelf Gossip Girl seizoen 2 en 3 gekocht !! In dat kamertje zelf stond ook nog een vrouwtje die alles een beetje in de gaten hield, en zodra we klaar werden moesten we weer op de deur kloppen (die inmiddels weer op slot zat) en konden we betalen. Superillegaal, maar ook wel heel cool haha ! ’s Avonds waren we nog opstap geweest naar Club Mix, zonder ons was die club niks haha ;) Samen met nog 3 andere klasgenootjes zorgden we ervoor dat de hele club op z’n kop stond ! We stonden met 4 Nederlandse meisjes op ’t podium en zodra wij iets deden, deed de hele club mee !! Jaja, wij weten wel een mooi feestje ervan te maken J.

Dit was dan weer de update voor deze week, ben benieuwd hoe de komende week eruit gaat zien ! Misschien dat we volgend weekend wel buiten de stad wat gaan verkennen…Is nog niet helemaal zeker, dat wordt in de loop van de week wel duidelijk !

Xia ci jian ! (tot de volgende keer)

Liefs uit Beijing !

Reacties

Reacties

LEEEEE

baobeirrr... ni bu zhi dai wo NA ME xiang ni .. zhen de...
wo xiang gwen ni shuo yi shuooo...




ai ni .. !


X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!